ЧИ ПРИЖИВУТЬСЯ ЕФЕКТИВНІ МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ В УКРАЇНСЬКІЙ ОСВІТІ?

 


Сінгапурська математика в Україні — переглянути: Мої друзі тут!


Шостий рік триває освітня реформа. Концепція Нової української школи, Новий державний стандарт початкової та базової середньої освіти, розмаїття програм та підручників — ці зовнішні ознаки реформи відомі всім, хто дотичний до школи з обох боків «барикад». Проте чи відчутні зміни зсередини, чи зрушилось щось по суті в українській освіті? Результати замірів якості освіти, що виражаються в оцінках державної підсумкової атестації та ЗНО, на жаль не радують. Особливо збурили громадськість підсумки цьогорічного іспиту з математики: пороговий бал ЗНО з цього предмету не подолали 31% випускників.

Що ж не так з викладанням природничо-математичних дисциплін у наших школах? Чому навіть оголошений Президентом України Володимиром Зеленським у 2020 «Рік математики в Україні» не приніс бажаних результатів? І де шукати вихід?

Сьогодні маленька східна країна Сінгапур є абсолютним світовим лідером за рівнем знань математики школярами, згідно PISA та TIMSS, вони незмінно посідають перші місця в цих міжнародних рейтингах, починаючи з 1995 року. Що ж зробили сінгапурці, щоб перетворити свою, ще 50 років тому відсталу, країну на світового лідера не тільки за рейтингами шкільних олімпіад?! Маленький Сінгапур є сьогодні країною №1 у світі за силою паспорту, №2 — одразу за Сполученими Штатами — за індексом глобальної конкурентоспроможності та входить до топ-5 найконкурентніших національних фінансових систем планети. І все це стало можливим передусім завдяки інвестиціям в освіту.

Чому саме математика?

У сінгапурській школі найбільше часу і зусиль приділяється саме вивченню математики, адже математика — це не про цифри, формули та графіки, це передусім про життя, про вміння мислити логічно й креативно (найзатребуваніші у наш час soft skills) і знаходити найкращий шлях до розв’язання будь-якої проблеми. У Сінгапурі діти вчаться на власному досвіді, опановують принципи математики, осмислюють їх і тільки потім, крок за кроком, переходять до основ: формул, графіків і т.д. В нашій традиційній українсько-радянській системі процес відбувається навпаки – майже все будується на абстрактних поняттях і заучуванні. Поки ми не перервемо це «магічне» коло – нічого не зрушиться з місця.

Чи є досвід впровадження результативної методики навчання математики в Україні?

 


Сінгапурська математика в Україні — переглянути: Мої друзі тут!


 

За класичним рецептом, хочемо повідомити громаді дві новини — одну хорошу й одну погану:

1) «сінгапурська» система викладання в Україні є, вона успішно працює у десятках навчальних закладів і дозволяє реалізувати те, чого звичні підходи досі не давали, ба більше, вона не суперечить українському державному стандарту початкової освіти: існують ухвалені Міністерством освіти і науки України програми та посібники, що дозволяють уже сьогодні запровадити цю ефективну систему навчання математики у будь-якій школі нашої країни, працює навіть безплатна школа наочної математики за сінгапурською методикою для вчителів-початківців, які мають бажання запровадити цю систему у своїх навчальних закладах. Цього року відбувся вже другий набір до цієї школи.

2) більшість учителів не знають про існування педагогічно й науково підтверджених ефективних методик, а інколи, на жаль, просто не хочуть перевчатися й викладати матеріал по-новому. Батьки також не обізнані, що за новим Законом України «Про освіту», вони мають повне право разом з учителем обирати найефективніші програми та методики для навчання власних дітей та несуть відповідальність за їхню освіту.

І тільки разом ми зрушимо цю скелю. Саме за такої умови, років за 10-15 українські школярі обов’язково складатимуть конкуренцію світовим лідерам з математичної освіти.