Сучасна система освіти України передбачає інтегративну форму виховання і навчання дітей з особливими потребами, тобто введення таких дітей до навчальних закладів загального типу. Обмежені можливості — це не частина людини і, тим більше, не її провина. Кожен з нас прагне визнання своєї особистості і незалежності, і люди з особливими потребами не є виключенням. Найчастіше відчуття обмеженості можливостей у них викликано не інвалідністю, а ставленням людей і бар'єрами, що існують у навколишньому середовищі (архітектурою, соціальною організацією, психологічним кліматом тощо).

Головне прагнення людей з обмеженими можливостями — бути незалежними, тобто мати змогу жити, як усі: навчатись, працювати, створювати сім’ї, бути повноправними і повноцінними членами суспільства. Проте нерідко людям з інвалідністю, і особливо дітям, важко бути незалежними, тому що суспільство просто не готове сприймати їх такими, як вони є. І тут велика роль і місія у вихованні правильного ставлення до цієї категорії громадян і адаптація, інклюзія таких дітей до спільного життя у соціумі, спільного навчання в навчальних закладах лежить на кожному конкретному вчителі і на кожній сім'ї.

Це сама по собі дуже непроста робота, яка ускладнюється тим, що наших учителів ніхто не вчить, за якими методиками і як працювати з особливими дітьми при їх інтеграції в клас.

“Інклюзивне навчання — це велика і благородна справа, бо ми даємо шанс цим дітям навчатись у нормальному освітньому середовищі. Але не забувайте, що це також велика виховна справа для наших дітей, бо однією з проблем нашого суспільства є те, що ми намагаємось зробити вигляд, що людей з

особливими потребами взагалі не існує”, — зазначила міністр освіти і науки України Лілія Гриневич під час свого візиту до одного із навчальних закладів, де впроваджується інклюзивна освіта.

Проблема запровадження інклюзивної освіти — це виклик для педагогічної громади і для всього нашого суспільства, для кожного конкретного вчителя.

Тому наш сайт «Якість освіти» пропонує всім колегам, що вже мають позитивний досвід у зазначеному напрямку або тільки починають свою педагогічну роботу, долучитися до обговорення цієї проблеми, створити спільну науково-методичну скарбничку, банк методичних доробок і педагогічних знахідок для роботи з особливими дітьми. Тільки разом ми можемо створити умови, в яких такі діти матимуть рівний з іншими доступ до навчання і до повноцінного життя у суспільстві.

Наразі, з 23 вересня по 23 листопада 2016 року, сайт «Якість освіти» і Видавничий дім «Освіта» проводять благодійну акцію «Книга замість квітів», одна з цілей якої привернути увагу суспільства до проблем дітей з особливими потребами. Долучаймося до спільної шляхетної справи — зробімо життя дітей трохи легшим!