Шановні керівники навчальних закладів! Колеги!

Ви, звісно, знаєте, що до 1 березня потрібно подати атестаційній комісії характеристики діяльності педагогічних працівників у міжатестаційний період і пам’ятаєте — ознайомлюють із ними працівників не пізніш як за десять днів до проведення атестації.

До 15 березня атестаційна комісія вивчає педагогічну діяльність працівників, які атестуються, та до 1 квітня ухвалює відповідні рішення.

На цьому етапі виникає чимало запитань. Зокрема такі:

— Чи має педагог, який переривав роботу на педагогічній посаді, право на присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії»?

Розглянемо конкретну ситуацію: у 2005 році педагог з повною вищою освітою атестувався на посаді вчителя початкових класів. Йому присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої категорії». У листопаді 2010 року педагог звільнився з роботи, а у вересні 2014 року влаштувався на посаду вихователя групи продовженого дня. Із вересня 2015 року його переведено на посаду учителя початкових класів.Чи має такий педагог право на присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії»?

Так, він має таке право, адже відповідно до пункту 3.22 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930 (далі — Типове положення), за працівниками, які перервали роботу на педагогічній посаді (незалежно від тривалості перерви у роботі), зберігаються присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання. Атестація таких працівників здійснюється не пізніше ніж через два роки після прийняття їх на роботу. З огляду на те, що працівник має великий стаж педагогічної роботи і раніше йому вже присвоювали кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої категорії» на посаді учителя початкових класів, атестаційна комісія може ухвалити рішення про присвоєння такому працівникові кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії», якщо він відповідає вимогам, встановленим пунктом 4.6 Типового положення.

— Вчитель викладає кілька навчальних предметів: чи проходити підвищення кваліфікації за кожним із них?

Якщо вчитель викладає два навчальні предмети, наприклад, географію та біологію, ситуація може виглядати таким чином. Вчителям, які підвищили кваліфікацію з предметів інваріантної складової змісту загальної середньої освіти, до яких належить і географія та біологія, присвоєна атестаційною комісією кваліфікаційна категорія поширюється на все педагогічне навантаження. Для предметів варіативної складової Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим Типовим положенням про атестацію, не передбачено вимог щодо обов’язковості підвищення кваліфікації вчителями, які їх проводять. У цьому випадку кваліфікаційна категорія поширюється на педагогічне навантаження варіативної складової, незалежно від підвищення кваліфікації.

Органи управління освітою спільно з інститутами післядипломної педагогічної освіти повинні планувати курси підвищення кваліфікації вчителів, які викладають два і більше навчальних предмети, застосовуючи очно-дистанційні, дистанційні, варіативні та інші форми навчання, які органічно взаємоузгоджувалися б з процедурою атестації педагогічних працівників. Про це наголошено в листі Міністерства освіти і науки України «Про застосування деяких норм Типового положення про атестацію педагогічних працівників» від 26.01.2011 № 1/9-44. Окрім того, вчителі, які мають педагогічне навантаження з кількох навчальних предметів, атестуються лише з того, який викладають за спеціальністю. При цьому присвоєна кваліфікаційна категорія також поширюється на все педагогічне навантаження. Утім є одна умова: підвищення кваліфікації потрібно здійснювати саме з предметів інваріантної складової змісту загальної середньої освіти (п. 3.25 Типового положення про атестацію).

Як правильно оформити наказ про результати атестації педагогічних працівників»?

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ, шановні колеги! Відповіді на ці запитання ми знайшли для вас у часописі «Практика управління закладом освіти».

Ви також можете отримати безліч корисних порад і відповіді на найактуальніші запитання, оформивши безплатний демодоступ до  електронної версії журналу. Для цього перейдіть за посиланням: е-журнал «Практика управління закладом освіти».