Шановні колеги!

Давайте ще раз згадаємо, що ж таке «когнітивне спотворення»?

Це такі пастки, які іноді готує для нас наш власний розум, логічні помилки в мисленні, що ми робимо іноді автоматично, так би мовити підсвідомо, з вини якихось загальних переконань та упереджень, які називають стереотипами.

Сьогодні на нашому сайті розповідь про одне з найпоширеніших когнітивних спотворень в освіті — «ефект ореола».

Гало-ефект або «ефект ореола»

В цьому випадку одна яскрава риса дитини затьмарює інші. Хтось дуже старанний і завжди «тягне руку» першим, він впевнений у собі і хоче бути «на виду», поспішає висказати своє судження, продемонструвати знання. Навіть, якщо відповіді такої дитини не завжди є точними, у вчителя складається образ «сумлінного учня», «відмінника».

Інший же поводиться невпевнено, відсторонено, мовчить, або тягне з відповіддю, коли до нього звертаються, і створює собі ореол «тугодума».

У підсумку судження, пов'язані з головною особливістю дитини, поширюються і на інші сфери. Завдяки «ореолу», учні, які добре зарекомендували себе у виконанні певних завдань, часто отримують відмінні оцінки і за ті вправи, в яких зовсім не блищать успіхами, в тому числі і з інших предметів. Так виходять «відмінники за інерцією», яким потім важко підтвердити знання на незалежних іспитах.

Ще більш неприємний гало-ефект стосується зовнішньої привабливості. В ході експерименту, який проводили з американськими вчителями, з'ясувалося, що діти, зовнішність яких традиційно вважають симпатичною й милою, здавалися більш успішними. Те ж стосується і зворотного варіанту — дуже симпатичні молоді люди і дівчата можуть здаватися менш розумними.

• Як боротися. Якщо ви вчитель, спробуйте відокремити конкретні результати дитини від її попередніх заслуг, досягнень у інших сферах і її особистих якостей. Оцінюйте не людей, а їхні успіхи. Не потрібно закривати очі на те, що вчорашній відмінник не справляється з якимось видом завдань — спробуйте з'ясувати, в чому проблема. Несправедливо завищені оцінки приносять стільки ж шкоди, що і занижені.

Трапляється і так, що успіхи учня, від якого ви з якихось причин вже нічого хорошого не чекаєте, залишаються непоміченими. Потрібно зрозуміти, а чому, власне, ви нічого не чекаєте? Може, саме це вбиває його ініціативу?

Якщо ж ваша власна дитина (або учень вашого класу) стала жертвою упередження, поговоріть з нею, поясніть, що це ніяк не повинно впливати на її самооцінку: вчителі теж помиляються.

У той же час, не варто плутати дискримінацію з лінню. Само собою, кожні батьки вважають, що їхня дитина «не така», що її не оцінюють по достоїнству. Щоб розібратися, чи дійсно до вашої дитини несправедливі, або ви захопилися перекладанням відповідальності, досить поставити собі питання: «Чи готові ви звернутися до об'єктивного експерта, іншого, незнайомого вчителя з того ж самого предмету, щоб відстояти свої знання?».

На наступну частину «швидкої психологічної допомоги вчителеві» очікуйте завтра. Ми розповімо вам про те, що таке «прокляття знання» і як його зняти.