Найяскравіший і дуже точний приклад, що таке катастрофізація, сформульований у підлітковому демотиваторі, що гуляє простором соціальних мереж: «Якщо мій телефон вимкнено, мама думає 50 % — мене вбивають, 45 % — мене вже вбили, 5% — сіла батарейка».

Катастрофізація — це впевненість, що невдачі, з якими ми зіткнулися або можемо зіткнутися, такі великі, що їх не можна витримати. При цьому ми зазвичай не уточнюємо самі для себе, що це таке — «не можна витримати».

Яскравий приклад — страх перед іспитами. Якщо ЗНО буде зданий на менший бал, ніж потрібно, то ... Далі зазвичай роблять страшні очі і багатозначно мовчать, даючи можливість представити найгірший збіг обставин. Сама можливість не вступити до бажаного вишу розглядається як катастрофа. Хоча на ділі це стало б лише зміною планів.

Психолог Ричард Лазарус, називаючи катастрофізіцію в числі інших видів спотворень мислення, визначає її як ситуацію, при якій значення негативної події завищено або значно посилюється.

 

Значить, є різні способи ставитися до освітніх перегонів. Джерелом прикростей є не ситуація як така, а масова істерія. Також важливо не впасти в протилежну крайність, знецінення переживань. Само собою, для абітурієнта його іспити і вступ зараз — головна проблема, а його почуття — справжні й глибокі. Катастрофізація й не передбачає вигадування проблем на порожньому місці, це роздмухування значущості об'єктивно існуючих проблем. Але в порівнянні з бідами дітей, які взагалі не мають доступу до освіти, цей смуток не такий вже й великий. Поясніть дитині, що її особистісна цінність не залежить від результатів іспитів, а проблеми можна вирішити. Або застосуйте класичне «Чи буде це для тебе важливо через десять років?».

                                                         

                                      

 

 

У 2017–2018 навчальному році ЗНЗ можуть долучитися до пілотування нових Типових навчальних планів для старшої школи, проекти яких розміщено на офіційному сайті МОН, шляхом впровадження інтегрованих курсів, розробивши індивідуальні робочі навчальні плани для 10-х класів.

Рішення про здійснення пілотування приймається педагогічною радою закладу за погодженням з батьками учнів, які навчатимуться за такими планами.

Індивідуальні й експериментальні робочі навчальні плани розробляються тільки для класів, у навчальних планах для яких передбачено зазначені вище зміни.

Такі плани відповідно до Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабміну від 27 серпня 2010 р. №778, погоджуються департаментом загальної середньої та дошкільної освіти МОН за поданням департаментів (управлінь) освіти і науки обласних і Київської міської державних адміністрацій.