Сінгапурська математика в дії

Основним предметом у сінгапурській школі протягом усього навчання — від початкової школи до випуску — є програма Singapure Math.  «Сінгапурський метод» викладання математики було розроблено у 1980-х роках і з того часу програма неодноразово модернізувалася. До її розробки було долучено кращих науковців та психологів. Здається, для нас у цій програмі багато поживи для роздумів і є що взяти на замітку.

Навчальні матеріали з математики у сінгапурців надзвичайно яскраві, привабливі й наочні: дуже багато кольорових малюнків, графіків, діаграм і схем. Просто книжки-картинки якісь, а не підручники. Але секрет хорошого розуміння математики криється не стільки в них, скільки в самому підході до процесу навчання.

Уявіть, що ви заходите до 3-А класу якраз на початок уроку математики. Учитель оголошує: «Сьогодні ми з вами вивчимо ділення стовпчиком». Потім ви разом з іншими учнями спостерігаєте, як учитель крок за кроком показує необхідні дії, щоб зробити ділення стовпчиком.

Наступного дня ви заходите на урок до 3-Б класу. Вчителька дає учням завдання: «В Іванка є кілька гривень, які він хоче покласти до кількох скриньок». Вона малює на дошці гривні та п'ять скарбничок. Потім учителька пояснює: «В Іванка 17 гривень монетами по 1 гривні, і він хоче поділити їх порівну між п'ятьма скриньками». Учні в класі намагаються з'ясувати, чи вийде в Іванка зробити таку дію. Потім вони висловлюють свої ідеї про те, що таке поділ на рівні частини, і як вони б розв’язали це завдання.

У 3-А класі представлений типовий підхід до викладання математики, у 3-Б — сінгапурська математика.

Сінгапурську математику ще називають «математикою помилок». Як ми вже переконалися на наведеному прикладі, на самому початку будь-якого уроку вчитель знайомить дітей не з правилом, а відразу з завданням. Діти намагаються розв'язати цю проблему інтуїтивно, на основі вже наявних знань або припущень. Завдання вчителя — навчити дітей шукати розв'язання задачі серед безлічі можливих варіантів. А ще не боятися помилок і не соромитися їх, адже вони можуть призвести (і призводять!) до правильних відповідей і висновків. Робота з помилками (зауважте, не НАД помилками) закладає у свідомості дітей позитивний образ математики як науки пошуку відповіді.

За цим посиланням — відео з fb-сторінки міжнародної школи "Глобус" (м. Київ), де викладається математика за сінгапурською методикою. Діти вивчають дію додавання, встановлюючи зв’язки між даними за допомогою цеглинок Лего, використовують візуалізацію задач або можуть самі «зіграти» задачу, як у театрі. 

Також можна познайомитися з тим, як тестують "сінгапурську методику" першокласниця Діана і її мама, авторка підручників з математики Дарина Васильєва на YouTube-каналі @Di_Channel: вони створили цілу серію відео "Математика Di" для занять з дітьми на "дистанційці", в якій розглядають теми з підручника математики за сінгапурською методикою для 1 класу. Зверніть увагу, що розгляд теми починається не з пояснення, а одразу з запитань, на які дівчинка шукає відповіді сама, а мама- вчителька, тільки допамагає у пошуку відповідей, а не пропонує готових рішень, які потребують запам'ятовування, щоб потім розв'язувати завдання за шаблоном, як це зазвичай робиться на традиційному уроці математики.